Co Yoda i Apple mogą wnieść do Twojej marki osobistej?

Wydaje Ci się, że umiejętność publicznego prezentowania nie jest Ci do niczego potrzebna? Jesteś w błędzie. Wydaje Ci się, że stawianie przed sobą dobrze określonych celów i konsekwentne ich realizowanie, wystarczy by odnieść sukces i zbudować silną markę osobistą? Znów pudło.

W świecie gdzie spora część relacji i interakcji przenosi się na wirtualną stronę, umiejętność publicznego prezentowania wydaje się być przeżytkiem. W końcu wpis na portalu społecznościowym, mail czy też prezentacja multimedialna udostępniona w sieci mogą załatwić sprawę. Może jednak właśnie przez tę łatwość przenoszenia kontaktu z drugim człowiekiem do świata wirtualnego powinniśmy cenić kontakt bezpośredni zdecydowanie bardziej.

Rozmowa z drugim człowiekiem to najtrudniejsze wystąpienie publiczne
Zacznijmy jednak od początku. Większość z nas doskonale zdaje sobie sprawę, jak istotna jest dziś silna marka osobista. Rynek pracy jest wymagający, ale i nasze oczekiwania wyglądają zupełnie inaczej niż kilkanaście lat temu. Bez względu na to czy wolimy pracować w dobrych firmach czy takie tworzyć, marka osobista jest podstawowym czynnikiem, który pozwala na rozwój kariery. Jestem jednak zwolennikiem budowania marki osobistej z uwzględnieniem wszystkich sfer życia, nie tylko tej zawodowej. Patrząc z tak szerokiej perspektywy, rozmowa twarzą w twarz jest czymś czego nie jesteśmy w stanie ani uniknąć ani przecenić. Przyzwyczailiśmy się już do chowania się za monitorem komputera. Kilkuset znajomych na Facebooku, ich „lajki” i komentarze zapewniają dopływ dopaminy. Te małe zwycięstwa pozwalają czasem zapomnieć o tym jak wygląda prawdziwie wartościowa relacja i jak komunikować się efektywnie poza siecią.

Wystąpienia publiczne zaczynamy kojarzyć głównie z prezentacjami handlowymi , inwestorskimi lub z mowami motywacyjnymi. Wystąpienie publiczne to jednak nie tylko wielka scena i setki osób na sali. Wystąpienie publiczne to również rozmowa z jedną czy też dwoma osobami. Chcąc zakomunikować drugiemu człowiekowi kim jesteś powinieneś nie tylko wiedzieć co robisz i jak to robisz, ale przede wszystkim dlaczego robisz to co robisz.

Motywacje a tożsamość
W tym miejscu zachęcam do obejrzenia TEDTalk Simona Sineka, który tłumaczy z jakich powodów właśnie odpowiedź na pytanie DLACZEGO? jest tak istotna w skutecznej komunikacji. Twoje wewnętrzne motywacje nie tylko wpływają na Twoje działania. To one stanowią podwaliny Twojej tożsamości. A silna marka osobista to klarowna i ugruntowana tożsamość, którą należy skutecznie komunikować.

Skuteczna prezentacja
Skoro już wiesz co chcesz komunikować światu, warto zastanowić się jak to robić. Tu z pomocą przychodzi kolejny TEDTalk. Nancy Duarte, która rozpracowała najsłynniejsze wystąpienia i przełożyła je na prosty schemat, z którego możesz korzystać również Ty. Nawet najdoskonalsza i najwznioślejsza idea, która stoi za Twoją marką nie zdziała niczego, jeśli nie będziesz potrafił przekonać do niej ludzi. W końcu to oni są nośnikiem wszelkiej idei.

Nancy Duarte uważa, że prezentując swoje idee powinieneś poczuć się jak mentor, który ma przeprowadzić publiczność od stanu obecnego do nowej pięknej wizji świata, pod warunkiem, że zaimplementują Twoją ideę. Czymże innym jest mówienie o swojej pracy czy życiu, jeśli nie przekonywaniem do swojej wizji świata, do swojego DLACZEGO?

Masz do dyspozycji nieskończoną liczbę narzędzi komunikacji. Spróbuj jednak choć na chwilę zatrzymać się i zastanowić, czy wiesz co chcesz komunikować i czy potrafisz zrobić to w rozmowie z drugim człowiekiem. Jeśli przekonasz jednego, nic nie stoi na przeszkodzie by uwierzyli Ci pozostali.

P.S. Odpowiedź na pytanie tytułowe znajdziesz w wystąpieniach, o których mowa w tekście.
Trwa ładowanie komentarzy...